Äventyr i sagorummet

De fyra barnen från avdelningen Månen smyger förväntansfulla in i sagorummet på Lussebäckens förskola. Där inne har pedagog Susanne Andersson förberett med stämningsskapande musik och tända ljus.

Ögonen tindrar på barnen när de sätter sig på den mjuka mattan i sagorummet. Väggarna är täckta av sammetsdraperier och guldtyger, för att bidra till den där speciella magiska känslan som fyller rummet.

-I sagorummet går vi på äventyr. Det är meningen att det ska vara magiskt och speciellt att komma hit. I sagan och äventyret finns en kraft som vi upptäcker här tillsammans, berättar Susanne Andersson.

Susanne och hennes kolleger använder sagorummet som ett av många sätt att stimulera barnens språkutveckling. De mindre barnen får känna på saker och figurer som är kopplade till en bok, men boken kommer ofta i andra hand.

-De små lär sig när de ser och känner på saker och får höra och säga orden själva. Det är lättare att koppla ett ord till en sak än till en bild i en bok, säger Susanne.

Barnen får lyssna på sagor, berätta egna sagor, sjunga och spela teater. Barnen leker också i rummet, i mindre grupper. Allt i fonden av den magiska stämningen i sagorummet.

Susanne tar fram en påse och plockar till barnens förtjusning fram små figurer, en efter en.

-Bibbi! utropar ett barn.

-Ja, det är Bibbi! Och här kommer Babba, skrattar Susanne.

Materialet Babblarna är en grupp små figurer med namn som är lätta att säga. Det är framtaget för att stimulera språkutveckling, och barnen börjar leka med figurerna och andra saker som Susanne tar fram ur påsen.

-Det är ett äventyr att växa upp och vi vill att det ska vara ett härligt äventyr för barnen att komma till förskolan. Vi vill skapa magi i vardagen, säger Susanne.

En del av språkutvecklingsarbetet

Sagorummet är ett sätt att stötta barnen i deras språkutveckling. På Lussebäcken jobbar barn och pedagoger också med att utveckla språket genom att måla, prata, undersöka och upptäcka saker tillsammans. De reflekterar över lärandet, pratar om det och om sina erfarenheter.

-Vi kallar oss för medforskare. Vi finns där när barnen utforskar världen. Så länge det vi gör känns meningsfullt för barnen så är det rätt och utvecklande för språket.

Stunden i sagorummet är slut för den här gången. När barnen plockat ner Bibbi och hennes kompisar i påsen igen, tassar de tyst ut med ett lyckligt blänk i ögonen.